sjogren

Direktlänk till inlägg 4 november 2009

Sen Jämt igen.

Av Steve Sjögren - 4 november 2009 16:13

Jag ägnar nog denna dags skriverier åt Sen Jämt (SJ) Man kan ju fundera över vad som hänt om vi hade varit oerfarna vid resor, handikappade eller bara äldre personer som inte hade mobiltelefon. Då hade vi stått där på stationen och väntat på en tågtaxi som SJ avbeställt utan att fråga oss. Och i vems namn kan man göra en sådan avbeställning? Om jag beställer en vara eller tjänst av en resebyrå kan då tredje part avbeställa den utan att informera mig? Synnerligen märkligt i andra sammanhang skulle jag vilja hänföra ett sådant förfarande som urkundsförfalskning. Någon har i det här fallet avbeställt en tjänst som man inte själv har beställt. En annan fundering som jag får är det här med resegaranti. För några år sedan när Sen Jämt kom till Stockholm med mig och andra resenärer så kunde man skicka in biljetten och få ett tillgodohavande på samma belopp som resan som blivit försenad kostade. Nu har man reducerat återbäringen till 25 % fullt förståeligt eftersom man så sällan kommer i tid.  Skulle alla som har möjlighet kräva återbetalning med 100 % vid försening torde Sen Jämt vara nära konkursens brant. Men det undviker man genom att för det första vara väldigt svår att nå och för det andra genom att reducera återbäringen till 25 % vore det inte bättre att köra enligt tidtabell.

Bäste läsare när du nästa gång stannar för att bommarna gått ner och du känner dig lite stressad bakom ratten så betänk att de som åker i det förbipasserande tåget säkert är minst 1 timma försenade. Och tänk på att om bommarna går ner vid 4 halv 5 tiden när du har bråttom hem från jobbet, då är det troligtvis 3 tåget som passerar.

 
 
Daniel

Daniel

7 november 2009 10:13

Ska man vara lite rättvis tycker jag man bör påpeka att det faktiskt i de flesta fall inte är SJ:s fel med förseningar.

Många gånger beror förseningar på fel hos Banverket, oftast signalfel. Har ett tåg sedan blivit försenat får det i regel stå tillbaka för andra tåg för att släppa fram andra tåg för att ett tågs försening inte ska skapa extrema dominioeffekter.

Ytterligare en vanlig förseningsorsak är att ett annat tåg som ligger framför fått problem och kör för sakta eller att ett annat tåg är försenat och att man måste vänta in det p.g.a enkelspår.

De två sistnämnda orsakerna får vi väl tillskriva avregleringen av järnvägstrafiken som gjort att det är så många olika tågoperatörer som konkurrerar och inte kommunicerar med varandra. Det har helt enkelt blivit för trångt på spåren. Dessutom är ju inte utbyggnaden med dubbelspår så långt framskridet i vårt län.

Jag har gått över från att klaga på SJ till att klaga på Banverket, då det ofta känns mer relevant.

http://www.moller.mu/daniel

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Steve Sjögren - 30 juni 2010 10:22

För några dagar sedan kunde vi i både Barometern och Östran läsa om hur kvinnor som går på behandling för sin Cancer måste avbryta behandlingen och börja jobba. Försäkringskassan drar in deras sjukpenning med hänvisning till att deras sjukdoms tid är...

Av Steve Sjögren - 23 juni 2010 15:44

Var är den fackliga rörelsen? Ja det kan man undra. Kommunal genomför en stor regional konferens två veckor innan valet och binder på så sätt upp sina funktionärer när de som bäst hade behövts i valarbetet. Handels som borde ha en enorm verksamhet i ...

Av Steve Sjögren - 22 juni 2010 15:28

I slutet av februari brukar man höra de första vårfåglarna kvittra en mycket revlig påminnelse om att ljusare och varmare tider är på väg. Så var det i år också, men där tar det nästan slut. För vist blev det ljusare och vist blev det LITE varmare.  ...

Av Steve Sjögren - 17 juni 2010 11:09

På senaste tiden har vi kunnat läsa om hur Kalmar Energi sponsrat Socialdemokraterna i Funkabo med ström för någon tusenlapp. Det väckte stort uppseende ibland annat Barometern. Vid senaste kommunfullmäktige kunde vi ta del av uppgifter om hur modera...

Av Steve Sjögren - 16 juni 2010 15:32

  Nu privatiserar den borgerliga regeringen bilprovningen. I Finland visar det sig att när man privatiserade bilprovningen steg priserna våldsamt. Där kostar det nu ca 900 kronor att besikta bilen.  Här i Sverige kommer naturligtvis verkstäderna at...

Ovido - Quiz & Flashcards